marcpoeliejoe.reismee.nl

Bangkok

Ja hoor, we zijn dan toch naar Bangkok gegaan. De oom van de Thaise vriendin van mijn collega had deze zondag voor ons gereserveerd (is goedkoper). Om 10.00 werden we opgepikt bij het hotel en vertrokken we naar Bangkok. Het is een ritje van ongeveer 2 uur. Daar aangekomen bracht hij ons naar een aanlegsteiger waar een "wat voor een boot doorgaat" voor ons klaar lag. Het is een lange boot met als aandrijving een of ander motorblok van een auto of busje. Een hoop verhaal in het Thais onderweg waar we natuurlijk geen fluit van verstonden. Het tochtje ging langs grote torenflats en kantoren aan de ene kant langs armoedige houten krotjes aan de andere kant. Veel toerisme op de rivier want er voeren veel van soortgelijke bootjes als de onze. We meren aan bij de Wat Arun Rajwararam oftewelThe temple of dawn. Het is een mooie temple die momenteel gerestaureerd wordt. Met hele steile trappen mag je omhoog klimmen. De dames mogen alleen met een lange rok of broek of omslagdoek naar boven. Dat maakt het klimmen alleen maar makkelijker toch? Boven heb je een mooi uitzicht op de rivier en Bangkok zelf. Na een half uurtje rondkijken hebben we het wel weer gezien en brengtKapitein Haddock ons weer terug. We zoeken een restaurantje voor de lunch en bestellen en pilsje...helaas geen bier op zondag voor vier uur :-( balen dus. Maar de vriendin van mijn collega (woont in Bangkok) brengt ons naar een hoop kleine kroegjes met allemaal een pooltafel en daar krijgen we wel een lekker pilsje. Na een paar rondje poolen en een paar pilsjes is het tijd om naar het Thaiboksen te gaan want het kan nog wel eens druk zijn in de stad. Toch zijn we ruim op tijd om een goede plaats aan de ring te bemachtigen en worden we zelfs als VIPS behandelt. Het gala bestaat uit negen partijen in de leeftijden (geschat door mij) van 12 tot en met 18 jaar. Uiteraard moet er bij het thaiboksenhet ritueel gevolgd worden voordat er gevochten gaat worden. De boksers gaan dan biddend naar elke hoek van de ring en proberen de concentratie te krijgen. Van de negen partijen eindigen er acht in een knockout via de lever.Bij muay thaiboksen wordt er veel geclincht en veel kniewerk gebruikt richting maag, lever en ribben. Al met al een zeer geslaagde dag vind ik.