marcpoeliejoe.reismee.nl

week 1

Zo de eerste week van werken en veel zweet zit erop. En ik maar denken dat ze in Thailand niet zoveel regeltjes zouden hebben. Niets is minder waar. Ze hebben werkelijk overal vergunningen en regeltjes voor. Zo zijn er dus vergunningen voor slijpen, hijsen,op hoogte werken, heftruck rijden, schaarlift rijden, overwerken enz enz. De opgesomde vergunningen moet je of elke dag of elke week invullen. En wij hebben ze allemaal nodig. Ook willen ze alles controleren op veiligheid en correctheid van installatie. Zo moeten we dus een heftruckrijbewijs hebben dat ook in Thailand geldig is (DUH) of ze die in Nederland uitgeven. Maar een Nederlands heftruck certificaat keurden ze gelukkig ook goed. Als we dan een machinedeel geplaatst hebben moeten we daar een rapport van schrijven en inleveren zodat ze kunnen komen controleren of alles volgens de specificaties is geleverd en of alles volgens de tekening is geinstalleerd. Ik en mijn collega mogen gelukkig allebei op een heftruck rijden.Onze Thaise collega's daarentegen niet. Eigenlijk kunnen ze niet zoveel en zijn ze alleen maar nuttig als tolk en loopjongen. Misschien een beetje lomp gezegd maar daar komt het wel op neer. De eerste week werken was ook een week van veel irritatie en ergenis voor mij persoonlijk. Omdat we met veel mensen in dezelfde ruimte aan het werk waren stonden we elkaar regelmatig in de weg. Vaak werd ons dan ook gevraagd of we onze machinedelen wilden verplaatsen. Oke goed, dat willen we wel doen alleen waren we er veel tijd mee kwijt en stond ons eigen werk stil. En het bleef dus niet bij 1 keer verhuizen. Uiteindelijk hebben we afgelopen zaterdag best veel gedaan. We lopen inmiddels door allerlei oorzaken achter op schema. Maar de zon schijnt, het eten is lekker, we hebben een goed hotel en kunnen in het weekend wel leuke dingen doen dus het gaat best goed met mij. Dit weekend zijn we nergens naar toe gegaan omdat we geen eigen vervoer hebben en een taxi naar Pattaya of Bangkok best duur is. Komend weekend gaan we waarschijnlijk naar Bangkok om een Thaiboksgala te bekijken. Ik hoop in ieder geval dat dat mogelijk is. Jullie horen er dan vast wel van.